ফাৰকুশ্বিয়াৰ, হেমিল্টন আৰু এটা বিৱৰ্তনীয় ত্ৰুটি
বিপদৰ বন্ধুৱে আচল বন্ধু৷ ফাৰকুশ্বিয়াৰে হেমিল্টনৰ সহায় আৰু চিকিৎসাৰ কথা পাহৰি নগ’ল৷ তেওঁক হিয়া উজাৰি পুৰস্কৃত কৰা হ’ল৷ কিন্তু সবাতোকৈ বৃহৎ পুৰস্কাৰটো আহিল ১৭১৭ চনত৷ বংগকে ধৰি ভাৰতৰ অন্যান্য প্ৰান্তত মুক্তভাৱে বাণিজ্য কৰাৰ অনুমতি বিচাৰি ব্ৰিটিছ ইণ্ড ইণ্ডিয়া কোম্পানীয়ে ইয়াৰ আগতেও মোগল সম্ৰাটসকলক কাকূতি-মিনতি কৰিছিল যদিও তেওঁলোকৰ মিনতি আংশিকভাৱেহে মঞ্জুৰ হৈছিল৷ কিন্তু এইবাৰ ! এইবাৰ ফাৰকুশ্বিয়াৰে ‘বিপদৰ বন্ধু’ হেমিল্টনৰ সহায়ক স্বীকৃতি আৰু কৃতজ্ঞতা জনাই কোম্পানীক ভাৰতত কৰমুক্ত ব্যৱসায় কৰিবলৈ আনুষ্ঠানিক ‘ফৰমান’ বা ‘অনুমতি-পত্ৰ’ প্ৰদান কৰিলে৷
১৭১৭ চনৰ জন ছাৰ্মনৰ নেতৃত্বত অহা এই গোটটোক ফাৰকুশ্বিয়াৰৰ পৰা সংগ্ৰহ কৰা অনুমতি-পত্ৰকেইখনে ইষ্ট ইণ্ডিয়া কোম্পানীক বহুকেইটা ব্যৱসায়িক সুবিধা প্ৰদান কৰিলে। পূৰ্বে নিৰ্ধাৰিত মাত্ৰ ৩,০০০ টকাৰ ধন বছৰেকৰ মূৰত পৰিশোধ কৰিয়েই কোম্পানীয়ে বংগত আমদানি-ৰপ্তানি কৰাৰ সুযোগ পালে। কোনো অতিৰিক্ত কৰ-কাতল দিব লগা নহ'ব। একেদৰে গুজৰাটৰ চুৰততো কোম্পানীয়ে মাত্ৰ ১০,০০০ টকাৰ বছৰেকীয়া মাছুল দিয়েই নিজৰ সমস্ত ব্যৱসায় চলাব পাৰিব। আনহাতে বোম্বাইত কোম্পানীয়ে কাটি লোৱা মুদ্ৰাকে বৃহত্তৰ ভাৰতবৰ্ষত ব্যৱহাৰ কৰিব পাৰিব। কলিকাতাক প্ৰধান বাণিজ্য-কেন্দ্ৰ হিচাপে বিকশিত কৰাৰ লগতে কোম্পানীয়ে কলিকাতাক ওচৰে-পাজৰে থকা প্ৰায় ৪০খন গাঁও ক্ৰয় কৰিবলৈ অনুমতি দিয়া হ’ল৷
ফাৰকুশ্বিয়াৰৰ
‘ৰোগ’ আৰু উইলিয়াম হেমিল্টনৰ ‘চিকিৎসা’৷ নাম, স্থান আৰু পৰিচয় বাদ দি সাধাৰণ
দৃষ্টিৰে এই দুজন ব্যক্তিৰ সমগ্ৰ প্ৰেক্ষাপটটো বিচাৰ কৰিলে আমি মানুহৰ এটা আদিম
প্ৰৱণতা উপলব্ধি কৰিব পাৰোঁ৷ ইয়াৰ লগত বিৱৰ্তনৰ এটা সুদূৰপ্ৰসাৰী প্ৰভাৱ জড়িত হৈ
আছে৷ সেইটো হ’ল-সংকটত পৰা মানুহ এজনক যেতিয়া অইন মানুহে উদ্ধাৰ কৰে, তেতিয়া ত্ৰাণকৰ্তাৰ
প্ৰতি মানুহজনে এক কৃতজ্ঞতা অনুভৱ কৰে৷ প্ৰতিদান দিবলৈ তেওঁ একপ্ৰকাৰে সাজু হৈ
থাকে৷ কাৰণ, ডাৰউইনীয়ান মতবাদৰ ‘Survival of the fittest’ শীৰ্ষক ধাৰণাটোত টিকি থাকিবলৈ সেই বিপদাসন্ন মানুহ এজনেও
সদায়েই শক্তিশালী মানুহৰ লগতেই সম্পৰ্ক এটাৰ স্থায়ীত্ব হোৱাটো কামনা কাৰে৷ সেয়েহে প্ৰপঞ্চটো
ঠিক ‘তুমি মোক সহায় কৰিছা, এতিয়া ময়ো তোমাক সহায় কৰিম’ জাতীয় ধাৰণা এটালৈ পৰ্যবসিত
হয়৷
কিন্তু আঁসোৱাহটো হৈছে-এই ‘অনুগ্ৰহ’ বা ‘favour’টো সঠিকভাৱে জুখিব পৰাৰ কোনো বস্তুনিষ্ঠ নীতি নাই৷ অৰ্থাৎ, হেমিল্টনে ৰোগ নিৰ্মূলকৰণৰ প্ৰতিদান হিচাপে ফাৰকুশ্বিয়াৰে ব্ৰিটিছক ‘অনুমতি-পত্ৰ’ প্ৰদান কৰা প্ৰসংগ দুটাত সমতা নাই৷ যদিহে ঘটনাটো ‘চিকিৎসা’ৰ প্ৰতিদানত ‘চিকিৎসা’ হ’লহেঁতেন, তেতিয়া অৱশ্যে অঘটন নঘটিলহেঁতেনেই৷ কিন্তু আমি মানুহ ‘Reciprocity Bias’ নামৰ পক্ষপাতিতা এটাত আক্ৰান্ত৷ আমাক সংকটৰ পৰা উদ্ধাৰ কৰা মানুহজনক প্ৰতিদানস্বৰূপে সহায় কৰাৰ প্ৰৱণতা৷ কিন্তু এই প্ৰতিদান গঠিত হয় একধৰণৰ ‘অসমমিতি’ৰ আধাৰত৷ এটা বাস্তৱিক উদাহৰণ৷ আপোনাক পৰীক্ষাত কোনোবাই কলম এটা দি সহায় কৰিলে৷ বৰ গুৰুত্বপূৰ্ণ সহায়৷ আপোনাৰ মনত তেওঁৰ প্ৰতি কৃতজ্ঞতাবোধৰ সৃষ্টি হ’ল৷ দুদিন পাছত বন্ধুজনে আপোনাৰ সংগ্ৰহত থকা বিৰল কিতাপ এখন বিচাৰিলে৷ আপুনিও ততালিকে আগ-পিছ নুগুনি কিতাপখন দি দিলে৷ কিন্তু দুয়োটা বস্তু নিজৰ নিজৰ ধৰণত অ-সম।
মোগল সম্ৰাট ফাৰকুশ্বিয়াৰো উপৰিউক্ত ‘Reciprocity Bias’ত আবদ্ধ হৈছিল৷ প্ৰতিদানত দিবলগীয়া সমলৰ বস্তুনিষ্ঠ, নিৰপেক্ষ আৰু দূৰদৰ্শী পৰ্যবেক্ষণ নকৰি তেওঁ এটা মহাভুলক সাবটি ল’লে আৰু ব্ৰিটিছক ভাৰতত বাণিজ্য-বিস্তাৰৰ পথছোৱা প্ৰশস্ত কৰি তুলিলে৷ অদূৰদৰ্শী আৰু অবিবেচক সম্ৰাটে প্ৰদান কৰা অনুমতি-পত্ৰক সুবিধাবাদী ইষ্ট ইণ্ডিয়া কোম্পানীয়ে অপব্যৱহাৰ কৰিবলৈ ধৰিলে আৰু এনেকৈয়ে বংগকে ধৰি ভাৰতৰ অন্যান্য প্ৰান্তত ব্যৱসায় বিস্তাৰৰ সুবিধা এটাও অৱলীলাক্ৰমে কোম্পানীৰ হাতলৈ আহিল৷ আৰু এই অনুমতি-পত্ৰৰ অপব্যৱহাৰৰ ফলত অৱশেষত কোম্পানী আৰু বংগৰ নবাবসকলৰ মাজত এদিন সংঘাতৰ সৃষ্টি হয়। ১৭৫৭ চনৰ পলাশীৰ যুদ্ধও এই সংঘাতৰ চূড়ান্ত বিন্দু।
এনে এক প্ৰেক্ষাপটত 'বিৱৰ্তনীয়ভাৱে সুস্থিৰ কৌশল' এটাত উপনীত হ'বলৈ দেখদেখকৈ বিদ্বেষীৰ সংখ্যাধিক্য হোৱা উচিত। অন্যথা প্ৰবঞ্চকৰ প্ৰকোপত বিৱৰ্তনীয় প্ৰক্ৰিয়াটোৱেই আগ্ৰাসনৰ সন্মুখীন হ'ব। কাৰণ, দেখা গৈছে-একমাত্ৰ প্ৰবঞ্চকসকলেই সকলোবোৰ সুযোগ আৰু সুবিধা হস্তগত কৰি অইনতকৈ শ্ৰেষ্ঠতৰ আৰু সুদৃঢ় হিচাপে স্থান পাইছে। যাৰ বিপৰীতে তেওঁলোকে অইনক একো দিবলগীয়া হোৱা নাই। সমান্তৰালভাৱে হেবাংসকলৰ অস্তিত্বলৈও বিপদ নামি আহিছে। যদিহে তেওঁলোকক প্ৰত্যাহ্বান জনাবলৈ কিছুসংখ্যক বিদ্বেষী থাকে, তেন্তে বিৱৰ্তনীয় কৌশলটো সুস্থিৰ হ'ব পাৰে।
Comments
Post a Comment